sie
Biblioteka Szkolna
REGULAMIN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
CZYTELNIA
Korzystanie z czytelni zostaje zawieszone do odwołania.
BIBLIOTEKA
Wypożyczanie
Wolny dostęp do półek pod warunkiem obowiązku dezynfekowania rąk przed każdym wejściem do biblioteki i przed jej opuszczeniem ( każdorazowo po wypożyczeniu przez czytelnika książek, bibliotekarz dezynfekuje blat, na którym leżały książki).
Uczniowie przychodzą wypożyczać książki spoza kanonu lektur po 2 osoby, zgodnie z ustalonym harmonogramem wypożyczeń i pracy biblioteki. Lektury będą wypożyczane przy ścisłej współpracy, konsultacji z nauczycielami.
Odbieranie zbiorów, kwarantanna. Zwracane książki (inne materiały) muszą odbyć kwarantannę 3 dni (zalecenie Biblioteki Narodowej) w wyznaczonym miejscu, do którego są odkładane przez czytelnika. Książki obłożone w folię powinny mieć dłuższy okres kwarantanny.
Nie wolno uczniom między sobą wymieniać się wypożyczonymi książkami, ani podręcznikami.
PODRĘCZNIKI.
Wszystkie podręczniki zostały wcześniej przygotowane z zachowaniem kwarantanny. Wypożyczanie (udostępnianie) podręczników odbywać się będzie zgodnie z wypracowanymi procedurami, obowiązującymi podczas pandemii.
Klasy młodsze 1-3 odbierają podręczniki w swoich klasach.
Klasy starsze 4-8 odbierają w bibliotece przypisane komplety dla konkretnego ucznia z klasy, z zachowaniem dystansu i odpowiednich środków ostrożności.
Każdy uczeń ma obowiązek zaraz podpisać swoje podręczniki, by zapobiec zamienianiu się podręcznikami z innymi.
Pomieszczenia biblioteki podczas lekcji należy przewietrzyć i zdezynfekować.
PODSTAWOWE ZASADY KORZYSTANIA Z BIBLIOTEKI
PAMIĘTAJ!
DO BIBLIOTEKI WCHODZIMY PO DWIE OSOBY ZGODNIE Z HARMONOGRAMEM (DOSTĘPNY W KAŻDEJ KLASIE NA GAZETCE).
W CZYTELNI:
DEZYNFEKUJEMY RĘCE.
ODKŁADAMY ODDAWANE KSIĄŻKI DO SPECJALNEGO PUDEŁKA (PODAJĄC WCZEŚNIEJ ICH NUMERY KATALOGOWE).
PRZECHODZIMY DO BIBLIOTEKI :
WYBIERAMY KSIĄŻKI.
PODCHODZIMY DO BIURKA W CELU WYPOŻYCZENIA.
ZAPRASZAMY DO BIBLIOTEKI KLASY 4-8
|
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
750 – 805 |
– |
– |
– |
– |
7B |
850 – 855 |
– |
7B |
8 |
5 |
6 |
940 – 950 |
– |
7B |
8 |
5 |
8 |
1035 -1050 |
– |
7A |
– |
4 |
8 |
1135 -1150 |
4 |
6 |
– |
6 |
7A |
1235 – 1250 |
5 |
7A |
7A |
||
1335 – 1345 |
8 |
ZAPRASZAMY DO BIBLIOTEKI KLASY 1-3
|
Poniedziałek
|
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
750 – 755 |
3 |
2 |
– |
||
845 – 850 |
– |
– |
2 |
||
930 – 940 |
2 |
3 |
3 |
3 |
|
1025 -1035 |
2 |
1 |
2 |
1 |
|
1125 -1135 |
2 |
1 |
3 |
||
1225 – 1235 |
Biblioteka prowadzi działania opierające się na Rocznym planie pracy, w którym ujęte są między innymi imprezy, akcje, wystawy i gazetki biblioteczne .
Na bieżąco i w miarę potrzeb oraz możliwości, prowadzi się aktualizację i przegląd materiałów gromadzi się literaturę, udziela informacji bibliotecznych i porad czytelniczych. Uczniowie z klas starszych zaangażowali się w pracę w aktywie bibliotecznym. Co miesiąc mają swoje dyżury w bibliotece kolejne klasy, które wykonują wyznaczone zadania, mające na celu coraz lepsze funkcjonowanie biblioteki. Przeprowadzono zajęcia biblioteczne dla uczniów klas: I, II oraz przedszkola ( sześciolatki i pięciolatki).
W październiku w ramach corocznych obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych: promując książki z naszej biblioteki, wybrane uczennice podczas przerw czytały bajki młodszym uczniom. Na początku Miesiąca Bibliotek przeprowadzono również na terenie szkoły podczas długiej przerwy akcje zachęcającą do czytania książek z biblioteki
( gra w rozszyfrowanie hasła znajdującego się na terenie szkoły), „Jak długo czytałeś tę książkę?”. W miesiącu październiku, związku z rozwijaniem zainteresowań uczniów poprzez czytelnictwo we współpracy z Księgarnią Tuliszki zorganizowano kiermasz książki pod hasłem: „Uzupełnij w domu swoją biblioteczkę”. Dzięki tej akcji pozyskane środki ze sprzedaży przeznaczono na zakup kilku nowych pozycji książkowych dla biblioteki.
W ramach tej akcji wypracowano dla biblioteki szkolnej 13 pozycji książkowych. Razem
w tym półroczu biblioteka wzbogaciła się o 42 nowe pozycje książkowe.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Życzliwości i pozdrowień 21 listopada aktyw biblioteczny przygotował dla całej szkoły gazetkę. W listopadzie z okazji Dnia Pluszowego Misia (25 listopada) zorganizowano przy współpracy z nauczycielami przedszkola i klas młodszych „Spotkanie z misiami”. By uczcić święto naszych maskotek, poszczególne oddziały zaprezentowały przygotowane piosenki i zabawy o misiach, starsi uczniowie zaprezentowali fragmenty książek będących w naszej bibliotece o przygodach misia Uszatka, Kubusia Puchatka, Burego misia, Paddingtona.
Podczas zebrania rodziców z wychowawcami w listopadzie, została przeprowadzona akcja zachęcająca do promowania czytelnictwa wśród ich dzieci („ chcesz grać na komputerze najpierw poczytaj książkę” pogadanki wychowawców), kiermasz książki dla rodziców.
Statystka czytelnicza.
Do biblioteki szkolnej zapisani są wszyscy uczniowie szkoły. Liczba użytkowników biblioteki w pierwszym okresie 104 czytelników.
Biblioteka szkolna zajmuje się gromadzeniem, opracowaniem i udostępnianiem książek wartościowych z zakresu literatury dziecięco – młodzieżowej. Biblioteka w miarę możliwości pozyskuje środki na zakup nowości książkowe. Ponadto jej zadaniem jest promocja i propaganda czytelnictwa, poprzez imprezy: konkursy czytelnicze, wystawki, gazetki, zachęcające do czytania.
W bibliotece znajduje się czytelnia, która udostępnia książki popularno – naukowe, różnego rodzaju Encyklopedie, wydawnictwa informacyjne, słowniki i czasopisma edukacyjne. W roku 2015/2016 nasza szkoła wzięła udział w projekcie Książki Naszych Marzeń, w wyniku którego pozyskaliśmy dodatkowe środki finansowe na zakup nowych, niezwykle atrakcyjnych książek dla naszej biblioteki. Czytelnicy cieszą się nowymi nabytkami książkowymi.
ROK SZKOLNY W NASZEJ BIBLITOECE
Imprezy czytelnicze:
- „Kiermasz książki – księgarnia w bibliotece” – wrzesień
- Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych – październik
- „W bibliotece nie musi być cicho”
- Ilustracje pierwszaków do wysłuchanych książek: „Maja na tropie jaja”, „Wyprawa na biegun”.
- „Czytanie w bibliotece na przerwach” – starsi młodszym.
- „Dzień życzliwości i pozdrowień”, „Święto Pluszowego Misia” – listopad
- „Przyjęcie czytelników – kl. I – grudzień
- „Strajk” – przedstawienie o książce
- „Booktalking” – książkomówienie
- Konkurs : „Mistrz Pięknego Czytania”
- Akcja ogólnopolska: „Jak nie czytam, jak czytam”
- Wystawki:
- Ilustracje pierwszaków do książek: „Maja na tropie jaja”, „Wyprawa na biegun”
- „Uwolnij książki z biblioteki” – Wystawa na korytarzu nowych pozycji książek
- „Ferie z książką”
- Wystawka klasy IIa: „Kto czyta książki, żyje podwójnie”
- „To warto naprawdę przeczytać”
- „Weź książkę na wakacje”
Współpraca z rodzicami:
„List do rodziców”
Drodzy Rodzice! Jest mi bardzo miło poinformować Państwa, że nasza biblioteka przystąpiła w roku szkolnym 2015/2016 do programu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Książki naszych marzeń” i otrzymała 1650 zł na zakup literatury dla dzieci. Od połowy grudnia zakupione książki są dostępne dla uczniów w bibliotece szkolnej. Informując o tym, chciałabym jednocześnie zachęcić Państwa do pokazania dzieciom przyjemności płynącej z czytania i kształcenia w nich nawyku sięgania po książkę. Nie ulega wątpliwości, że rola rodziców w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dziecka jest ogromna. To właśnie rodzice są osobami, z którymi dziecko identyfikuje się szczególnie silnie i ich zachowania, a więc i stosunek do książek. Od wielu lat autorytety pedagogiczne włączają się w akcję propagowania czytania dzieciom od najmłodszych lat. O wielorakich korzyściach płynących z czytania pisze do Państwa pani Irena Koźmińska, Prezes Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”. Ja chciałabym poruszyć aspekt praktyczny – jak czytać, żeby dziecko zaciekawić i zachęcić do bardziej pożytecznego spędzenia czasu niż oglądanie telewizji i granie w gry komputerowe. Czytanie, zwłaszcza na początku, sprawia dzieciom kłopoty, dlatego w młodszych klasach pomagajmy czytać dziecku;
1. Czytanie pogłębia więź z dzieckiem. Dziecko wsłuchane w głos rodzica czuje się bezpieczne i szczęśliwe. Stanie się coś magicznego – nawiążemy ze swoimi pociechami cudowną więź porozumienia, wspólnej tajemnicy i przygody, lepiej zrozumiemy się wzajemnie.
2. Jeśli wybrana książka „nie idzie”, to trzeba ją odłożyć bez żalu i wybrać inną.
3. Czytajmy wyraźnie, nie za szybko. Pamiętajmy, że młodsze dzieci lubią, gdy modulujemy głos i udajemy postacie z książek – zwierzęta, szumiący wiatr.
4. Czytajmy wspólnie nawet wtedy, gdy dzieci już to same potrafią. Czytanie pobudza wyobraźnię i sprawia, że dzieci przeżywają przygody razem z bohaterami książek. Po zakończeniu czytania zachęćmy dziecko, aby dokończyło historię bohaterów.
5. Kiedy dziecko opanuje samodzielne czytanie bardzo dobrze, możemy poprosić, żeby nam poczytało? Wyrobi to umiejętność płynnego, wyraźnego czytania.
6. Czytanie jest drogą, dzięki której dziecku zostaną zaproponowane różne wzorce zachowań. W całej bogatej literaturze dla dzieci są wspaniali bohaterowie, których przygody mogą stać się inspiracją dla dokonań naszych pociech. Rodzice nastolatków – pamiętajcie, że odpowiednio dobrana książka pomoże Wam poruszyć trudne, ale ważne tematy, rozpocząć z dzieckiem rozmowę i nawiązać prawdziwy kontakt, o który czasem na tym etapie dorastania tak trudno. Książki bowiem porządkują dziecięcy świat i pomagają zrozumieć codzienne sprawy.
7. Czytając, dziecko uczy się nowych słów. Trudno przecenić wagę tego procesu w dzisiejszym świecie, gdzie młodzież ma bardzo ubogie słownictwo. Zwróćmy też uwagę na to, czy po przeczytaniu tekstu dziecko zrozumiało treść. Wielu uczniów posiadło umiejętność odwzorowywania liter i składania ich w słowa, ale nie przyswaja czytanego tekstu. A przecież czytanie ze zrozumieniem to umiejętność, której nie da się niczym zastąpić.
8. Zapraszam do odwiedzenia strony Cała Polska Czyta Dzieciom, gdzie znajdziecie Państwo pozycje książkowe polecane do czytania – „Złota Lista Książek do czytania Dzieciom”.
Wyrobienie nawyku czytania książek i sprawienie, aby książki były dla dziecka ważne może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły. Brytyjczycy uważają, że intelektualny i emocjonalny rozwój dzieci, którym czyta się od najmłodszych lat, jest o 30% szybszy niż tych, którym rodzice nie czytają. Przypominajcie dzieciom o czytaniu książek i zachęcajcie ich do tego!
Drodzy Rodzice, zachęcam Was gorąco, abyście rozbudzali i podtrzymywali zainteresowania czytelnicze Waszych pociech.
Książka jest dobra na wszystko!